torsdag 26 januari 2012

24 dagar kvar

Igår efter att jag hade skrivit inlägget fick jag en känsla av hjälplöshet och ångest. Bara själva känslan att få tugga OCH svälja det man har tuggat saknades något fruktansvärt. Hade Niclas och Cornelia tvingat mig att vara med vid måltiderna, så hade det nog varit betydligt svårare än vad det faktiskt är.

På något sätt kände jag en känsla av orättvisa medan jag satt med min kopp innehållande 2½ dl grönsakssoppa. Jag vet att detta är ett val som jag har gjort helt själv, det är ingen annan som har tvingat mig till det, men ändå kände jag avundsjuka och orättvisa. Varför fungerar ens huvud så?! Helt galet...
Men jag tog mig igenom kvällen och trots att jag inte åt någonting efter klockan 18:15 så överlevde jag natten också.

Jag som tidigare hade svart bälte i att natt-äta har upptäckt att det bara var en jädrans massa onödiga kalorier jag fick i  mig när jag låg och tittade på tv eller läste och åt samtidigt. Vad har jag egentligen utsatt min kropp för i alla dessa år?!? Visserligen är väl kanske detta också en form utav psykisk och fysisk misshandel mot mig själv, men jag SKA klara mig igenom det! Det finns betydligt mycket värre grejer jag har gått igenom än detta fjuttiga.

Jag kan ju dessutom medge att jag för första gången på hur många år som helst äter på regelbundna tider. Jag har satt alarm på min mobil, som ringer var 3:e timme. Första gången vid 9:00 på morgonen, sen vid 12:00, 15:00 och 18:00. Så jag får i mig 4 shakes om dagen. Och jag håller mig faktiskt någorlunda mätt. Även om jag saknar smaken utav min mans matlagning....

Du kanske kommer tycka att detta låter som ÄNNU mer misshandel, men det är det faktiskt inte.
Min man är kock och dietist, och både han och jag älskar verkligen matlagningsprogrammen som går på kvällarna. Så vi följer "Halv åtta hos mig", "Masterchef Sverige", "Masterchef australia", "Come dinne with me", och andra program som innehåller mat. Och även bakningsprogram som typ "Cake Boss" och "Chokladbegär". Och jag tyckte till en början att det var FRUKTANSVÄRT jobbigt att titta på dem, men nu i efterhand, så planerar jag vad min första riktiga måltid kommer bestå av, och andra positiva tankar. Och matlagningsprogrammen gör faktiskt att jag känner mig mätt istället för småsugen som jag alltid var förr. Så jag mättar mig själv på kvällarna genom att titta på matlagningsprogram.

Jag tänkte även göra en liten tabell över vad som händer med min kropp under denna dieten och efter operationen. Så det kommer finnas/finns en tabell i det vänstra fältet. :)

Ha en bra dag! Det ska i alla fall jag ha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar