måndag 23 januari 2012

Dag 1 av 28

Shit!! Det känns helt magiskt! Det är verkligen på G nu. Med ett väldigt stort G!
Verkligheten kom ifatt mig i morse när jag fick gå upp vid kvart över 5 för att hinna med tåget till Landskrona. Både mannen min och dottern vaknade i samma veva, så hade dem vid min sida, trots mitt grymt dåliga morgon humör.
Det som var det stora skriet i det hela, var väl att jag var tvungen att fasta från 20:00 igår kväll. Så bye bye mitt morgon kaffe... Men jag tog mig i alla fall upp och han med tåget.
Kaffe abstinensen slog till rejält när det kommer en liten herre och sätter sig på sätet bredvid mitt, med en take-away mugg kaffe.. Det luktade kaffe lång väg! MEN! Jag hittade kick-up pods i väskan, så stoppade in en sån under läppen och försökte se glad ut. (FÖRSÖKTE..)

Väl framme i Landskrona så kurrade min mage och tankarna flög verkligen runt!
Min älskade man har retat mig i flera dagar över det faktum att jag skulle fasta i 23½ timme innan besöket. "Det blir nog en gastroskopi eller endoskopi, men det är ju inte så farligt. Men det är ju inte konstigt att du ska fasta, för jag spydde som fan när jag gjorde gastroskopi." Och så flinade han sådär lömskt...
Jag har aldrig gjort varken det ena eller andra, men jag skulle ju föredra en gastro....

Väl framme skrevs jag in på avdelningen av Elna, som dessutom är sjukgymnast och mer eller mindre all-vetare. Så hon svarade på diverse av mina frågor, och skickade mig sedan ner till Labbet för prover. Så efter att en trevlig sköterska hade snott 12 rör blod av mig, så skickades jag åter upp till avdelningen. Och FINALY fick jag kaffe. Jag har aldrig varit ett stort fan av sjukhus kaffe, men oj oj oj vad gott det var!

Sen blev det ytterligare ett möte med Elna för att diskutera lite till om vad jag ska och inte ska göra. Och jag hade en del frågor, som jag tror att andra undrar också.


  • Får man äta, varma koppen och osötad nyponsoppa/blådärsoppa under de 4 fastande veckorna?

    Nej..... Tydligen inte..
  • Bästa träningen innan och efter?

    Sånt som är roligt och som kräver mycket energi, dvs konditionsträning. (Personligen kommer jag köra STENHÅRT på Zumba!!)
  • Får man använda råsaft-centrifug efter?

    Ja, bara man tänker på att inte ta för skarpa frukter/grönsaker.
  • Hur är det med sex efteråt?

    Så länge kroppen inte säger ifrån, så får man göra precis vad man vill. :)
Så nu fick man svar på det i alla fall. :)

Sen skickades jag ner till Operationsavdelningen för att prata med narkosläkaren. En mycket trevlig liten kvinna. :)
Sen åter igen tillbaka till avdelningen och prata med Elna. Och... mäta... och...väga...
Vågen är verkligen ett utav de värsta påhitten i världshistorien! Jag gillar den INTE!
Fast nu innan måste jag ha en, så ska shoppa en i morgon tänkte jag. Eller idag kanske.. Får se..
Hur som helst, så måste jag gå ner 7 kilo innan operationen. Allt för att det ska vara så lite fett som möjligt runt organen. Så från och med idag och 6 veckor framåt är det låg-kalori diet i form av shakes som gäller.
Och vad jag åt till lunch är inget jag rekommenderar.. Dvs Natur-diets wildberry shake.. Den smakade LÅNGT ifrån hallontårta... >_<

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar